понеделник, 24 септември 2018 г.

Тактилни карти с българската азбука - метод на Мария Монтесори


     От дълго време тактилните карти са ми хванали окото, но все нямам време да ги направя. Вчера ги започнах и днес ги довърших.

      Тактилните карти помагат на децата чрез допира до буквата и елементите ѝ да се усвои по-бързо и ефективно. Имам намерение да ги използвам с две от децата ми, които са със СОП.

Необходими материали:

1. Шкурка - трябва да е по-фина, за да не се наранят пръстите на детето.
2. Ножица
3. Пластмасови букви, за да ги използвате като шаблон
4. Молив или химикал
5. Лепило
6. Бирен картон (не е задължителен, вие изберете върху какво да залепите)
7. Торбичка или кутийка, в която да ги съхранявате





1. Развийте шкурката и поставете пластмасовите букви върху нея, но да са наопаки


2. Очертайте ги с химикал, за да се вижда по-добре

3. Изрежете - за някои букви ще се наложи да използвате макетно ножче, защото е доста трудно да се реже отвътре с ножица



4. Вземете бирения картон (или какъвто друг картон или кадастрон желаете) и очертайте квадрати по 10 см. Изрежете ги.


5. Върху гърба на изрязаните от шкурка букви сложете от лепилото и изчакайте малко. После ги залепете върху картоните. Прочетете упътванията върху лепилото.




6. Използвайте тактилните карти




   Не съм ползвала такива карти досега. Ще пробвам тази седмица. Искам да седна с едно новозаписано в класа ми дете - има дислексия, диспраксия, дискалкулия и какво ли още не. Искам да му помогна и ще взема необходимата литература, за да се обуча как.
   Ще му дам една карта, ще му покажа как да проследи по нея буквата, да ми каже звука, да я запишем ръкописно, да я прочетем и намерим в други думи. Ще намеря начини. Ако знаете повече за нуждите на такива дечица, моля споделете с мен!

Ако не желаете да ги правите, можете да ги закупите. Една колежка ми показа следния сайт - http://www.specialnite-deca.com/index.php?m=320&specialnite=1&deca=48963&pc_deca=1&firma_specialnite=3734&specialnite_id=2356&tursene=%D0%B1%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B8

2 коментара: