петък, 15 юли 2016 г.

Среща на министър Кунева и двама нейни съветници с учители от София-град и София област в Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ – София на 15 април 2016 година


         Един ден директорката на училището, в което работя ми казва, че аз и още две начални учителки трябва да идем в „Хенри Форд“ в края на седмицата. Аз останах с впечатлението, че ще ходим на обучение, но като стигнахме там, колежките ми обясниха, че ще присъстваме на среща с министър Кунева.
         Не знам дали тази информация е важна за някого, но министър Кунева закъсня. Изчакахме търпеливо и най-накрая тя се появи с още двама човека: мъж и жена. Тя ги представи като нейни съветници.
         Министърът на образованието застана пред микрофона и се започна. За няма и 2-3 минути всички в залата разбрахме, че тя няма никаква представа от това, за което се опитва да говори. И по-точно, напълно неподготвена да заема позицията, на която е назначена. Изразяваше се несвързано, даже щяла да търси шивачки да подшият новите учебници за първи клас, за да са готови за новата учебна година, както и нещо си за институционална памет…
         След нелогичната ѝ реч, тя се настани на столчето между двамата съветници. „След като сте тук, значи сте съгласни с новия закон.“ – глупаво се изказа тя пред вече пълна зала с недоволни учители. Не, госпожо министър. Там бяхме, защото ни беше наредено да идем.  
         Казаха ни, че вече можем да задаваме въпросите си. Ето някои от въпросите или темата, с която бяха свързани, защото не ги помня:

1. Броят на часовете по Български език и литература в първи клас не са достатъчни.
(Цитираха се броят часове за ЗП, ЗИП и т.н., както и защо не са достатъчни. Тогава един от съветниците заяви пред зала с доста начални учители, че часовете по БЕЛ са най-много и са ни предостатъчни. Ще ми се да го видя на мое място другата година в първи клас дали ще запее нова песен. Имаме и спешна нужда от час по краснопис, защото тази година ми се наложи да си купя лупа и в четвърти клас да ги уча да пишат правилно буквите.)

2. Задължаването на учениците от първи до четвърти клас да учат английски език. Защо не се направи по желание?
(Изправих се и казах, че съм работила с деца в детски градини по английски език чрез песни и игри и резултатите бяха невероятни, но … те имаха желание, те бяха записани по желание. Никой не ги е принуждавал. Имаха правото да посетят два пъти безплатно, да преценят дали им харесва, и тогава да решат. В училище те нямат правото да избират. Те са длъжни още в първи клас да изучават чужд език. Те още не знаят да мислят на български език, ние ги учим на английски. Тази учебна година бях с четвърти клас и от целия ми клас, само 2-3 деца искаха да учат английски. Другите не само, че не искаха, плачеха, получаваха слаби оценки, родителите им също не искаха, а пък в пети клас ще ги оставят най-вероятно на поправителен, защото не са усвоили материала по АЕ до четвърти клас.
В първи клас учениците не се учат на английската азбука, но във втори клас – да. Когато учим българската азбука, ние започваме чрез изучаването на елементите на всяка буква, главна и малка. Във втори клас как изучават азбуката по английски език? Три или четири букви за един час. Това е недопустимо. Тази година имах дете, което пишеше името си така: Марtин.
Има деца, които се справят прекрасно с двата материала, но не са всички така. Голяма част от учениците не са справят, объркват се и накрая излиза, че не само английски, но и български език не знаят.
След мен се изправи още една млада учителка и каза, че тя е научила английския език чак в осми клас, но го знае перфектно. Защо да бързаме да го налагаме така насилствено? За мен беше същото. Научих го в девети клас и го знам перфектно. Защо е задължително да объркваме децата толкова рано?)

3. Защо е забранено учениците от първи до четвърти клас да повтарят?
(Този въпрос го зададох аз, после още 5-6 човека. Няма учител в цяла България, който да е съгласен с този закон, но на нас внимание не ни се обръща. Кой го интересува ние от какво имаме нужда, след като тези, които не са стъпвали в класна стая знаят по-добре от нас? Ето причините да искаме учениците да повтарят:
-         Учениците не са усвоили учебния материал.
-         В следващия клас трябва да се надграждат знанията от предната учебна година.
-         Не могат да се надграждан несъществуващи знания.
-      Изключително трудно е да се наваксва. Учебната програма е съобразена с вече усвоен учебен материал. Не е предвидено наваксване.
-      Дава се увереност на учениците и техните родители, че не е необходимо да си мръднат пръста цели четири години, но ще продължат в следващия клас.
-           
·         неписане на домашни работи
·         липса на родителски контрол
·         нарочно грешно попълване в уч. тетрадки
·         попълване на уч. тетр. от родител (и то грешно)
·        „Погледни на дъската да ти обясня.“ Негов отговор: „Не искам!“

-         Позволява се на родителите и децата им да се държат грубо, да накърняват достойнството на учителите, както и на останалите ученици.

·         говорят ти на „бе“, бяхме псувани, замервани с предмети (химикалки, камъни, столове и т.н.)
·      телефонът да се изключи и прибере преди започването на часовете, а отговорът на дете към учител е: „Заради вас няма да играя. Сега ще ви преча още повече в часовете.“
·       друг младеж в час по английски език се обляга като бей и се провиква: „Госпоо, госпоо, как е наргиле на английски?“ и се смее като олигофрен.

-         Липсва институция, която да налага наказания на родители, които са неангажирани и безотговорни към образованието на децата си. На родителска среща идваха трима родители, чиито деца нямаха проблеми с държанието и с учебния материал. Другите не можеш да ги намериш.
-         Този закон позволява на учениците да преминат в пети клас неграмотни.
-         Ако учениците не се справят с учебния материал през годината, можем да им предложим лятно училище след завършването на съответния клас, но само при разрешение от директор. Добре, но лятното училище е 10 дена. Как се наваксват 9 месеца за 10 дена? Също така няма правила и критерий за организация на лятната работа.)

4. Учител по история постави въпрос, свързан с натовареното учебно съдържание по предмета. Също така попита дали е възможно учебникът по история в пети клас да бъда под формата на комикс.
(Министърът на образованието подаде микрофона на жената от дясната ѝ страна, която е там да я съветва, и каза доста силно: „Няма да му отговоря!“. Интересно защо този въпрос бе приет толкова навътре от Кунева, сякаш лично я обижда. Това е доста добър въпрос. Какво има? Комиксите не са подходящи за дванадесетгодишни ученици ли?)

5. Въпросът беше свързан с делегирания бюджет.
(Не помня какъв беше въпросът, пък и честно казано не го разбирам много този делегиран бюджет. Само знам, че в някои училища пускат ученици от горен курс, които не са усвоили учебния материал да преминат в следващия клас, защото им се губи бройката за паралелката и по този начин училището губи пари. Не съм сигурна. Ако някой знае, нека сподели.)

6. Беше поставен въпрос за еднакво оценяване на учениците, но не се взима предвид започването на първи клас от деца, които до този момент не знаят нито една българска дума. Работата на колегите е много по-трудна, на децата също.


Министър Кунева НЕ ОТГОВОРИ на НИТО ЕДИН ВЪПРОС!!!!!!!!!!

Няма коментари:

Публикуване на коментар