неделя, 11 ноември 2018 г.

Звуков анализ. Упражнения за коригиране на дислексия - направено от мен


     Тази учебна година в класа ми има нов ученик. Той има дислексия и други. Но ще се фокусирам върху дислексията сега. Отидох в Столичната библиотека и от хранилище ми дадоха следните книги:





     Снимах от тях с фотоапарата си и после вкъщи седнах да записвам, да уча. Логопедът в училището, в което работя, е страхотна и многократно ми е помагала. Заговорихме и се се сетих за едни книги, които преди години ми беше показвала. Дадох ѝ пари и я помолих да ми ги купи. Гарантирам Ви, че няма да сбъркате с тази покупка. Точно това ни трябва на учителите - практически насоки за работа, не само теория.
     Книгите са следните - http://www.specialnite-deca.com/index.php?m=320&specialnite=1&deca=168824&pc_deca=1&firma_specialnite=3734&specialnite_id=1932&tursene=%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0%20%D1%80%D0%B5%D1%87 и http://www.specialnite-deca.com/index.php?m=320&specialnite=1&deca=168824&pc_deca=1&firma_specialnite=3734&specialnite_id=1933&tursene=%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0%20%D1%80%D0%B5%D1%87

     И вкъщи седнах и направих материала, който споделям с Вас.

1. Принтирайте



2. Използвах машината си за подвързване. Ако нямате, може да сложите в класьор.




Как се използва?

Отворете и вземете пластмасови букви


1. Упражнение №1. Виж първата картинка. Какво е това? Балон. Кой е първият звук? Б. Намери буквата и я постави отдолу.


Какво виждаш на тази картина? Ухо. Кой е първият звук? У. Намери буквата и я постави отдолу. (И продължавате с всяка картина.)




2. Упражнение №2. Спелуване. Кажи думата буква по буква.

3. Упражнение №3. Диференциране на мястото на определен звук. Къде се намира звук Б? В началото, в средата или в края? А кой е последният звук?

4. Упражнение №4. Кои гласни чуваш? А кои съгласни?

5. Упражнение №5. Вземете тетрадка и химикал. Ученикът да напише думата.


Определете броя букви и звукове.


Направете звуков модел. Трябват Ви цветни моливи - син и червен.




6. Упражнение №6. Дайте на детето да промени една от буквите, за да създаде нова дума.







Това беше. Файлът, който създадох е поне 80 страници. Дано помогне! Могат да се използват различни упражнения. Ако имате идеи, моля да споделите!





9 коментара:

  1. Много полезно помагало. Благодаря, че споделихте!

    ОтговорИзтриване
  2. Страхотно помагало, вече го ползвам и много улеснява и разнообразява работата ми. Използвам и други ваши материали, следя ви с интерес. Благодаря, че споделяте!

    ОтговорИзтриване
  3. Здравейте!

    Радвам се, че съм Ви била полезна и трудът ми е оценен. Когато имам малко свободно време, ще направя и сложа още материали. :)

    ОтговорИзтриване
  4. Здравейте!Огромно благодаря за невероятния материал!
    С уважение С.Асенова

    ОтговорИзтриване
  5. Много полезен материал.Благодаря, и адмирации за положените усилия!

    ОтговорИзтриване
  6. Много труд, браво и благодаря и аз!!! Би било чудесно, ако се направи и вариант за образуване на думи от последните звукове на други думи, от вторите звукове ... , но да има и 3, 5 - буквени думи (новообразуваните имам предвид). Като логопед бих искала да отбележа нещо изключително ВАЖНО за всички, работещи с деца/ученици - звуковият анализ е "работа" със звуковете, не с буквите!!! Така че, когато детето прави упр-ния от № 2 до № 4 вкл., по никакъв начин не трябва да има пред него написана дума!!! Иначе става не звуков, а буквен анализ, което е нещо съвсеееем различно! И дума се спелува звук по звук, а не буква по буква! ;) :)

    ОтговорИзтриване
  7. Благодаря на всички! Радвам се да помогна. Благодаря на г-жа Стефанова за информацията. :)

    ОтговорИзтриване
  8. Мнооого благодаря!

    ОтговорИзтриване