вторник, 25 юли 2017 г.

(Книга с разкази за Васил Левски) Иван Жеглов - "Като зорница"


     Тази малка книжка съдържа разкази за Васил Левски. Чела съм някои от тях на мои ученици от втори и четвърти клас. Писала съм и преди за тежкия четвърти клас, в който голяма част от учениците бяха със сериозни поведенчески проблеми (девиантно поведение - крадяха, биеха се зверски и се тормозеха психически и физически един друг, хвърляха камъни по определени учители и т.н.), момчетата не можеха да се понасят, всеки ден с тях беше истинска битка.
     Един ден им четох един от разказите и се повдигна въпрос относно що е харем. Когато им обясних, всички започнаха да се кикотят, да се споглеждат и вдигат вежди. Допълних обяснението си с това, че голяма част от жените в харема са там против волята им. Тогава за първи път видях как тези деца приеха нещо сериозно. Кикотенето спря, усмивките замръзнаха, а веждите не се повдигаха, паднаха тежко надолу.
     Тогава продължихме разговора си и беше един от най-хубавите ми часове с тях. Това е важен момент за мен, защото такива часове с тях мога да преброя на пръстите на едната си ръка.
     След прочитането на друг разказ питах децата дали имат въпроси, какви са били впечатленията им, искат ли да обсъдят нещо. Те ми казаха, че най-накрая са разбрали защо всъщност е преследван Левски. Чели са в учебника предната година, че са го преследвали, но просто не знаели защо.

     Вчера бях в град Карлово и бях толкова развълнувана, емоционална и т.н. Научих много и после исках да науча още повече. Разрових се из интернет и попаднах на този сайт - http://www.vasil-levski.eu/ .Посетете го. Заслужава си. Четох с такова удоволствие, на няколко места се разплаках. И за съжаление отново се сблъсках с неприятното знание, че за нищо не ставаме. Ние сме един прост народ, който иска да е прост и мозъците на българите са разтопени от слънцето или закърнели, поради дълго неизползване.




СЪДЪРЖАНИЕ

Първата клетва
Подялба
Добрият учител
Дъх на детелина и омразниче
В града на самоковите
Като Зорница
Вълкът
Истински комита
Сините очи
Шепа пръст
Сабри
Сто тояги
Приказки за поясите
През Марица
Обсада в Хасково
В горната махала
Едното кафе за чауша
Фурната пече
Глухата монахиня
Есен в Троянския манастир
Глашатаят




Няма коментари:

Публикуване на коментар